ولوو تراکس

ولوو پس از تحقق کاهش مصرف سوخت در پیشرانه‌های خود، حالا سراغ سبز و پاک شدن قطعات خودروهای خود نیز رفته است.

ولووتراکس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تجاری‌سازان در سراسر جهان، برنامه‌های بسیاری را تا امروز به‌منظور توسعه ناوگان باری و مسافری انجام داده و یکی از تولیدکنندگانی بوده که همواره هم‌مسیر با تکنولوژی و حتی گاهی فراتر گام برداشته است. این تجاری‌ساز جهانی بعد از آن مدل‌های الکتریکی را به‌منظور کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و کاهش مصرف سوخت به سبد محصولات خود اضافه کرد و محصول سنگین و نیمه‌سنگین جذابی را در سال‌های اخیر با استفاده از این پیشرانه‌ها به بازارهای جهانی معرفی کرد، حال در نظر دارد استفاده از فولاد سبز را در تولید کامیون‌ها و کشنده‌های این شرکت افزایش دهد؛ در این صورت ولوو کمک شایانی به کاهش آلاینده‌ها خواهد کرد.

برنامه ولوو برای افزایش استفاده از فولاد سبز

خودروسازی بزرگ ولوو اعلام کرد به‌زودی استفاده از فولاد سبز را در تولیدات خود افزایش خواهد داد. فولاد سبز یا Green Steel به فولادی گفته می‌شود از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن سبز تولید می‌شود و در چرخه تولید آن هیچ‌گونه سوخت‌ فسیلی مصرف نمی‌شود و در نتیجه در فرآیند تولید آن، انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر می‌رسد.

در واقع ولوو بعد از آن‌که مسیر کاهش مصرف سوخت را در پیشرانه‌های خود پیش گرفت، حالا به سراغ سبز و پاک شدن قطعات خودروهای خود نیز رفته و گامی فراتر از سایر خودروسازان بزرگ جهانی برداشته است. ولوو نخستین تولیدکننده‌ای در جهان است که فولاد سبز را به خط تولید خود می‌آورد.

البته این کار را از سال ۲۰۲۲ و در کامیون‌های الکتریکی خود آغاز کرد اما حالا اعلام کرده که از سال آینده میلادی استفاده از این فولاد را افزایش داده و در هزاران محصول خود از فولاد سبز بهره خواهد برد. هر چند ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و این خودروسازی اعلام کرده بعد از کامیون‌ها قرار است از فولاد سبز در سایر محصولات خود نیز استفاده کند.

کاهش ۶۶۰۰تن دی‌اکسیدکربن با تولید ۱۲هزار کامیون با فولاد سبز

در شرایطی که هنوز بسیاری از خودروسازان بزرگ جهانی، اقدامی درخصوص استفاده از فولاد سبز نکرده‌اند، سوال این‌جاست چرا ولوو این اقدام را در دستور کار خود قرار داده است؟ در سال‌های اخیر که اروپایی‌ها مقررات سختگیرانه‌ای را به‌منظور کاهش آلاینده‌ها و استفاده از سوخت دیزل به کار گرفتند، برنامه‌ریزی‌ها حاکی از حذف کامل سوخت‌های آلاینده در تولید خودرو به‌ویژه مدل‌های دیزلی تا سال ۲۰۵۰ می‌داد. با این حال ولوو برنامه‌ریزی کرده بود که در کمتر از این بازه زمانی یعنی تا سال ۲۰۴۰، بتواند آلایندگی مربوط به محصولات و روند تولید خود را به صفر برساند.

امید آنکه بعد از ولوو، سایر خودروسازان نیز اقدامات مشابهی انجام داده و مسیر تولید را از هر گونه آلاینده پاک کنند. در همین راستا ولوو جزئیات بیشتری از برنامه خودرو اعلام کرده که شامل استفاده از فولاد سبز برای حدود ۱۲هزار دستگاه کامیون در سال آینده میلادی است. این محصولات شامل مدل‌های FM و FH می‌شوند و گفته شده است که حود ۶۶۰۰ تن کربن‌دی‌اکسید با این اقدام ولوو از بین خواهد رفت.

گام بعدی ولوو؛ حذف پلاستیک و آلومینیوم و جایگزینی با مواد پایدار

به‌گفته یکی از معاونان این شرکت اقدام دیگری که در مسیر پاک‌شدن محصولات ولوو دیده می‌شود، برنامه‌ریزی برای حذف قطعاتی مانند آلومینیوم و پلاستیک و جایگزینی آن‌ها با مواد پایدارتر و البته پاک‌تر است.

در شرایطی که دنیا هنوز نتوانسته معضل استفاده از پلاستیک را حل کند و به نظر می‌رسد پلاستیک‌ها در بسیاری از محصولات جهانی جا خوش کرده‌اند؛ حالا ولوو چنین تصمیم مهمی را گرفته است و شاید یکی از پیشگامان حذف پلاستیک از محصولات بزرگ و پرطرفدار در بازارهای جهانی باشد. به‌طور قطع این اقدام ولوو می‌تواند بخش دیگری از مشکلات زیست‌محیطی را حل کرده و به الگویی برای سایر تولیدکنندگان در تمام صنایع تبدیل شود.

سهم فولاد؛ ۴۷درصد در ساخت کامیون و ۴۴درصد در آلایندگی

مشخص است فولاد سهم بالایی در تولید خودرو و خودروهای تجاری دارد. براساس آن‌چه به‌طور رسمی روی سایت ولوو قرار گرفته است، درحال‌حاضر تولید هر یک از کامیون‌های FH دیزلی این شرکت حدودا با استفاده ۴۷درصدی از فولاد صورت می‌گیرد.

همچنین سهم سایر مواد در این خودروها به ترتیب ۲۶درصد مربوط به چدن، ۱۱درصد مربوط به پلیمر و ۸درصد نیز آلومینیوم‌ است. به همین میزان نیز هر یک از این مواد در تولید آلایندگی‌ خودروهای ولوو نقش دارند و نمی‌توان آلایندگی این خودروها را تنها مربوط به پیشرانه آن‌ها دانست.

ولوو به طور رسمی اعلام کرده است که حدود ۴۴درصد از آلایندگی این خودروها مربوط به فولادی است که در تولید آن‌ها به کار می‌رود. بنابر این با این حرکت جدید ولوو انتظار آن می‌رود که دنیا یک گام به سمت هوای پاک و محیط زیست ایمن گام بردارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =